torsdag 17 januari 2008

Här händer de grejer

Ja verkligen nu ska de bli ordning på torpet....


Maken har sett till så att jag har fått en mangel, så att jag kan börja använda våra linnedukar, jag älskar linnedukarna och vi har massor, men jag har inte använt dom för att jag tycker inte att de blir bra när man stryker dukarna, men nu så, har en hel hög med omanglade dukar som bara skriker efter mangling, så idag ska jag dänka, har inte dänkt förr, men kommer ihåg att mamma dänkte när jag var liten.


De ska blir roligt att få fint i skåpen, kan till och med tänka mej att mangla lakan (i varje fall en gång) bara för att få fint i skåpen.


Sen har jag lärt mej att Tvåändsticka, köpete ju en bok och garn när jag var på Nysta,har lagt upp och börjat sticka räta maskor, de blir faktiskt rätt fint och får jag bara öva lite så ska de nog bli bra, trägen vinner...



Sen har jag fått en utmärkelse från några bloggare som tycker att jag gör dom glad, och dom gör ju mej glad varje dag, så de är ju bara att skicka tillbaks utmärkelsen till dom. Strumpstickan som alltid är glad och pigg, och är hon inte de så säjer hon de. Sen Sussry som har huset fullt av små pojkar och har börjat skriva egna mönster. Eva S som tar så fina bilder och redan har vår hos sej med snödroppar och annat. Nina har också börjat skriva sina mönster själv och berättar en massa om de. Snigelmamman som visat fina böcker . Tack alla , och ni är värda utmärkelsen.

De finns hur många som helst som man skulle vilja ge utmärkelsen till , men varför nämna en och glömma en annan, alla värmer och gör en glad på något sätt, vore de inte så så gick men ju inte in på deras sidor. Jag försöker att lämna komentarer till alla som jag gillar , bara för att jag själv blir så glad när jag får komentarer.

Så är de här idag , nu ska jag sätta mej och se om jag kan klura ut hur man gör aviga maskor nu.
Ha de gott.

22 kommentarer:

LenaL sa...

Visst är det härligt med blankmanglade linnedukar! Som du säger,det funkar inte fullt ut med vanlig strykning.

Det där med tvåändsstickning låter kul, och har väl förhoppning om att ge mej på det en vacker dag, också. Men det får nog vänta lite till, tills jag har tid att ge det min fulla uppmärksamhet = inget som jag känner att jag absolut bara måste sticka först :-) Om och när den dagen kommer!

Ha det jättebra!

Strumpstickan sa...

Va go du e, tackar o bockar o bjuder på choklapudding:)

Sussry sa...

Du är för rar!

Wow, en mangel vilken härlig lyx!
Kul med tvåändsstickning. Har provat det men sedan vart det inte så mycket mer.

Anonym sa...

Tack för omtanken, jag är återställd igen. Jag tror jag gör som Whisky & champange Eva och börjar på en Semlediet istället.
Ha det gott!

Marianne sa...

Jag tycker det är svårt att mangla så att det blir fint. (Tvingas mangla på jobbet)
Tvåändsstickning är jag också sugen på att prova men det får ligga lite på framtiden, har så himla många project på gång som jag vill göra först.

Anonym sa...

Tack snälla du!
Jag är stryk- och mangeloman, tycker om att stryka för det är så meditativt och så blir det så fint. Mangla gör jag med allt som jag inte stryker. Dock ej strumpor och kalsonger :)
(detta lät präktigt,märker jag, men där slutar präktigheten, är rätt slarvig för övrigt)

Anonym sa...

Här är novisen. Vad är tvåändsstickning och vad är vittsen med det.? En mangel. Det har jag önskat mig många gånger, men det finns liksom ingen plats för den, så jag förstår din glädje. Må gott

Anonym sa...

Mangel! Jag är rädd för dem. Men det är modell stenmangel, och det antar jag att du inte fått :-) (En kusin fastnade med armen i en stenmangel när vi var små...)

Tvåändsstickning verkar roligt, det lilla jag vet om det. Ska bli spännande att se hur dina alser ser ut (är det bara provlapp eller vantar?).

Ha en trevlig helg.

Åsa sa...

Du får en av mej också. Kram Åsa

Efwa - Medea sa...

Jag är nyfiken på tvåändsstickning. På stickcaféet i onsdags var det två stycken som stickade tvåändsstickat så nu vill jag skaffa en bok o garn för att testa.

Lycka till med manglingen!!

Nina BF sa...

Åh så lyxigt med manglade linnedukar! Glöm inte knyta vita bomullsband om dem när dulägger in dem i linneskåpet! Det gjorde alltid min farmor och det såg så ombonat ut när man tittade i skåpet.

Kram

Linda sa...

Jag skulle också vilja lära mig tvåändssticka! Det är så fint mer allt "krus" (eller vad det nu kallas). Lycka till och trevlig helg!

Mikaela sa...

haha jag tillhör väl generationen som ser allmänt dumma ut och undrar vad en mangel är. Tack och lov att morfar min har pekat ut lite av varje på bygdegården i Torslanda ^^

teresa sa...

Det var riktigt skönt att höra att du också stickar fel/repar upp! Svårt ämne, det där, repa upp eller inte...
Hade tänkt ge dig en "award" men jag såg att du fått så många så att det börjar gå inflatiopn i dem hos dig! Du får en alldeles egen "award" av mig, för att du verkar så himla snäll o rar!

petra.m sa...

Hej Eva!
Vad kul att du tittade in hos mig då hittade jag ju din fina sida!! Åh, vad många fina strumpor jag hittade här (och annat med för den delen). Har precis drabbats av strumpnoja men är helt nybörjare med det. Kanske kan hitta nåt lämpligt projekt när jag plöjt genom denna blogg:)Nu hamnar du på min favvolista med!
Mvh Petra

Knit-Marie sa...

Jag älskar dina pärlmuddar. Dom är sååååååå fina!!!

desiree sa...

Jag bor i hyreshus med tvättstuga, så mangeln använder jag ofta, lakan, handdukar och dukar. Inte kan man stryka linnedukar!

Men det finns en fördel med att ha linnet omanglat. Det är det manglade linnet som gulnar (bomull också), det ostrukna håller färgen om det blir liggande oanvänt i åratal.

Metta sa...

Mandlade dukar och lakan påminner om barndomen. Vi bodde i ett hus där det fanns en tvättstuga med stenmangel. Vilken härlig känsla med nymanglade linnedukar, som du får uppleva nu.

Skulle gått kurs i tvåändsstickning i helgen på Hemslöjden i Linköping, men fick tacka nej då jag inte hade tillsyn till min man. Kanske lika bra att skaffa en bok.

Jag fick också en utmärkelse för min blogg. Visst blir man glad när man ser att någon läser och kommenterar på bloggen.
Skulle vilja ge utmärkelsen till dig också både för din trevliga blogg och dina kommentarer på min blogg.
Ha en bra vecka / Margareta

DOCKMAMMAN sa...

Jag önskade att jag hade en mangel, minns att mormor hade manglade lakan och när man skulle sova hos dom så kändes det speciellt när man kröp ner i sängen där det var manglade lakan...

Nu till verkligheten, drömmer mig bort till barndomen *Ler*

Det låter intressant med tvåändsti ckning är nyfiken själv så jag hoppas att tiden räcker till det med/Kram Dockmamman

Anonym sa...

Tack för ditt grattis :-)

Hoppas att allt är bra med dig (er).

Ha det gott!

Lindesnäs-Annika sa...

Tänk en mangel... jag längtar tills vår tvättstuga är klar så jag kan installera vår!! Nymanglade lakan.... mmmmmmm
Du har verkligen luggit i och stickat på sistone, jag undrar om man någonsin kommer att lära sig det, sticka alltså, hemskt fina saker gör du tycker jag!!

Ha det bra! Kram, Annika

Anonym sa...

Hej Eva! Jag är själv född och uppvuxen i Halmstad och då hade min pappa tvätteri där jag jobbade på somrarna. Så ingen mer mangling för mig tack! Men sticka är avkopplande. Håller på att ta upp det intresset igen på "gamla" dar.