söndag 22 augusti 2010

Färdigstickad filt


Nu har jag stickat klart babyfilten,
så nu börjar de svåra,
som jag som vanligt är nervös inför
=)
Jag ska klippa i min stickning,
de är inte min grej,
vet att de går bra men är ändå väldigt osäker på hur man gör.
Övning ger färdighet, heter de inte så?

Vi får väl se.

Efter helgen ska jag åka till tygaffären och se om jag kan hitta något fint tyg att fodra filten med, de ska var nått mjukt och gott som en baby kan gosa med,


för babyn kommer strax,
är beräknad till den 5 september,
men jag blir inte förvånad om den kommer tidigare.

Filten ser väldigt lång och smal ut, men den kommer att bli dubbelt så bred,
den är ju oklippt på bilden,
kortet fick jag ta i växthuset,
där är de okej ljus där fastän de regnar,
gurkan i bakgrunden är inte frisk,
synd för dom var väldigt goda,
däremot så har vi fem klementiner på gång (nere till höger).

Här kommer en bild på hur filten blev efter att jag klippt,
jag är faktiskt rätt nöjd
=)
Den blev mycket större än jag tänkt mej den.




En lång halsduk har också blivit avmaskad, den är stickad i två nystan Fame trend och blev nästan två meter lång,

blir nog go i vinter.



På en av mina pelargoner växer de nått konstigt, de liksom slingrar sej runt alla blad och kväver plantan.




Tänkte visa lite bilder från Hovs Hallar och maken födelsedag men de väntar jag med till jag har lite mer tid.


Tills dess,
Må väl och njut av den härliga hösten som smyger sej på oss nu.
Eva

25 kommentarer:

Mia stickar sa...

Så vacker filten blir! Förstår din vånda att klippa, det har jag aldrig provat!

Stickfantomen sa...

Mycket vacker babyfilt, ja det tycker nog Tass också för så stolt hon ser ut. Långa halsdukar är ju aldrig fel, fin färgkombination.
Verkar inget vidare för pellisen, nåt slags virusburet eller stryparlianlikt.... spännande att följa.

Pernilla sa...

Jättefin filt. Tur att du vågade klippa i den.

Rosenvante sa...

Oj, oj då är det nära nu då tills du blir farmor.
Helt underbar filt, men det där med att klippa i stickat, nej det vågar jag nog inte göra. Tur det gick bra för dig. Hoppas du hittar nått fint tyg som passar.

Paradiset Kaos sa...

Härlig filt och den passar bra till Tass också. :-)

Susilull sa...

Så fin filten blev!!
Idag känns det som jag "städat" ut sommarn. Nu är jag redo för hösten, den är härlig!

Tina sa...

Så fin babyfilten blev!!
Vilket jobb...

EvaL8 sa...

Fin filt från flitiga fingrar.Den blir säker varm och skön för bebisen.
Det är inte så farligt att klippa och det brukar gå bra.

frisky frog sa...

Filten blev bara sååååå fin. Lyckans baby som får en farmor som du.
/Kram

Efwa - Medea sa...

Vilken superfin filt. Vad spännande att bli farmor och jag säger som Karin, vilken tur bebisen har som får en sån farmor som du.
Här i Provence har vi verkligen ingen höst än, snarare så att nu har sommaren verkligen kommit igång.

Päivikki sa...

What a beautiful blanket! Did I understand it correctly that you knitted it circular and then cut it open. What a great idea! I might copy that one day.

Boel sa...

Underbar filt! Jag skulle gärna vara en liten en och gosa under den :).

Önskar dig en härlig vecka!

Filimarans Funderingar sa...

Vilken fin babyfilt du har gjort. Vilket jobb. Jag fattade inte först varför du skulle klippa men när jag sen läste en kommentar då förstod jag.
Halsdukar kan man aldrig få för många av.

LenaL sa...

Åh så ljuvligt underbar den är! Den kommer att bli en riktig familjeklenod som kommer att vårdas och ärvas genom generationerna.

Ha det så jättegott!

Dödergök sa...

Jättefin på alla sätt och vis, väldigt vackert mönster.

sticksIDAn sa...

Jag är mycket imponerad av din filt! Har ännu inte vågat klippa något, du är modig också!

Maria i Falkenberg sa...

Den är så otroligt fin! Jag hoppas att den blir väl använd och gose-sliten:)

Camilla sa...

Det där är bland det vackraste jag sett...

Madeleine sa...

Ser helt fantastiskt ut! :) Vilket mönster!

Cecilia sa...

Filten blev underbar, ett riktigt konstverk!

Samtal från min trädgård sa...

Tack för omtanken, det blir säkert bättre. Så vacker filt, påminner om Christel Seyfarths kits. Spännande med en liten ny, har en son som är född den 2/9 och en mamma som är född den 6/9 och i övrigt väldigt mycket födelsedagar i september!

Pärlmudden sa...

Otroligt underbar filt! Säger som många andra, lyckliga bebisen som får dug till farmor!

Blev full i skratt när jag såg din halsduk dock.... jag har en på gång också, i 2 olika FAme Trend! Min är ca 1,60 just nu... Tror du också gjort 4 varvsränder, eller ser jag fel?

Ha det gott!
Väntar med spänning på bild på kommande bebisen liggandes på filten...
KRAM

Eva S sa...

Så fin filten är! Du är superduktig!
Kram

Alexandra sa...

Vilken fin filt, jätte fint mönster & härliga färger! Gud vad modig du är som vågade klippa.. =)

StickLena =KnitLena sa...

Så fint du stickad och så fiffigt med rundstickning. Men jag förstår att det kunde kännas oroligt att klippa...har bara läst om sådant så jag är "oskuld". Tror att om man bara är noga med att sy tätt (med symaskin) på var sida om där det ska klippas ska det gå väl.